Blog, Gezond

Overnight Oats, Het Ontbijt Voor Kampioenen

Tijdens mijn backpack reis door Europa heb ik erg veel lekkere dingen gegeten. Je moet natuurlijk wel de lokale lekkernijen proberen, al zijn die niet altijd gezond. Denk maar aan pizza in Italië en braadworst in Oostenrijk. En dat geldt ook voor het ontbijt. Verse croissants en keizerbroodjes zijn heerlijk maar het is niet wat ik normaal als ontbijt eet.

Ik ben helemaal voor “clean” eten en het gebruik van verse en gezonde ingrediënten. Dus nu ik weer terug ben is het tijd om mijn ontbijt gewoonten weer op te pakken. Ik was altijd een hele slechter ontbijter. Of eigenlijk een niet-ontbijter. Jarenlang heb ik mijn ontbijt overgeslagen, tot ik uiteindelijk maar besloot zo’n vloeibaar ontbijtje naar binnen te slurpen voordat ik naar colleges ging. Maar brood kreeg ik echt niet weg. Het is geloof ik wel duidelijk dat het ontbijt niet mijn favoriete maaltijd van de dag was, maar wel de belangrijkste.

Overnight Oats

Tijdens mijn zoektocht naar “cleane” recepten en ideeën kwam ik havermout tegen. Havermout is gezond, heeft geen toevoegingen, is voedzaam en het geeft je een voel gevoel voor een langere tijd zodat je niet meteen zin hebt om (ongezond) te snaaien. Perfect!

De eerste keer maakte ik ‘s morgens warme havermout, met water niet met melk, en met fruit, bessen en wat kaneel. Ik vond het wel lekker en kon best een bord weg eten maar het was nou niet het lekkerste ontbijt ooit.
En toen ontdekte ik overnight oats! Nu ben ik helemaal verkocht en kijk ik zelfs uit naar het ontbijt na jaren van niet ontbijten of vloeibare “troep” naar binnen klokken gewoon om wat binnen te krijgen. Dus omdat ik nu zo dol ben op ontbijten wil ik graag mijn super gemakkelijke overnight oats recept met jullie delen. Je bereidt het al de avond van te voren (daarom heet het ook overnight).

Ingrediënten voor 1 persoon:

  • 90 gram gesneden havermout
  • 120 ml melk (kan vervangen worden door plantaardige melk, ik gebruik soms soja maar meestal kokosmelk)
  • een beetje water (op gevoel)
  • fruit of bessen (als topping)

Overnight Oats ingredients Weeg de havermout af in een schaaltje. Zorg wel dat dit schaaltje groot genoeg is voor de havermout, de melk, het water en natuurlijk het fruit. Voeg de melk en het water toe zodat het goed verdeeld is over de havermout. Als dit niet geval is dan schudt je het schaaltje een beetje. Bedek het schaaltje (ik gebruik een bordje) en zet het in de koelkast zodat het de hele nacht kan weken.  Overnight Oats in the Refridgerator Ik hou van frambozen en bramen in mijn ontbijt (of in de zomer aardbeien) maar omdat die niet altijd vers te krijgen zijn gebruik ik ook wel eens een voorraadje uit de vriezer. Als ik fruit uit de vriezer gebruik zet ik dat de avond van te voren ook in de koelkast zodat het goed ontdooid is ‘s morgens. Mocht je niet van het fruitwater/sap houden dat uit het bevroren fruit komt dan kun je het ook in een vergiet boven een bakje in de koelkast zetten.
Haal ‘s morgens alles uit de koelkast, de havermout ziet er misschien wat droog uit maar als je even roert met een lepel is dat probleem opgelost. Mocht je het nog te droog vinden dan kun je een beetje melk, water of het opgevangen sap toevoegen.
Overnight Oats before and after stirring Alles wat je nu nog hoeft te doen is het fruit toevoegen! Ik roer het meestal helemaal door mijn havermout zodat ik met elke hap zowel havermout als fruit proef.
Overnight Oats with topping En dat is alles, zo makkelijk kan een havermout ontbijt zijn. Driewerf hoera voor een gezond en “clean” ontbijt. Je kunt natuurlijk eindeloos variëren met verschillende soorten fruit of online nog meer variaties vinden, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Geniet ervan!

Wat is jouw favoriete ontbijt?

Vorige Post Volgende Post

Gerelateerde Posts

No Comments

Leave a Reply